Islannin tulivuorenpurkaus osoitti Euroopan lentoliikenteen haavoittuvuuden. Osa ihmisistä jäi odottelemaan pakosta pitkäänkin lentoa.

Joillekin seuramatkalaisille matkatoimistot järjestivät bussikuljetuksia. Tilausbussien kerrotaan nostaneen hintoja. Yksittäin matkustavien ongelmana taas on se, että he joutuvat etsimään matkareittinsä omin päin.

Keski- ja Etelä-Euroopasta kotimaahan pyrkivät ruuhkauttivat kuitenkin liikenneyhteydet Ruotsin kautta eikä Saksan satamien kautta kulkeviin laivoihin löytynyt paikkoja.  On saatava lisää vaihtoehtoisia yhteyksiä.

EU:ssa on ollut vireillä toimivan ja tehokkaan rautatieyhteyden saaminen Tallinnan ja Varsovan välille. Varsovasta olisi edelleen jatkoyhteys niin Berliinin kuin Wieninkin suuntaan.

Rail Baltica jatkuisi meritienä Helsingin Vuosaaren satamaan. Rail Baltica voisi olla valmiina 2020, mutta toisaalta meneillään olevan talousahdingon pelätään lykkäävän sitä.

On myös ehdotettu, että meriyhteys Tallinnan ja Helsingin välillä korvattaisiin tunnelilla. Kymmenkertaisesta väestöpohjasta huolimatta Englannin kanaalin alittanut yhteys on ollut talousvaikeuksissa. Siksi tunneli Suomen lahden ali ei vaikuta uskottavalta.

Minusta Rail Baltica voisi saada lisää kantavuutta ja suuremman väestöpohjan pohjoispäähän, jos otettaisiin suoraan tavoitteeksi sen jatkaminen Tallinnasta Pietariin. Silloin pohjoispäässä olisi yhteyden tavoitettavissa noin 5 miljoonaa ihmistä Pietarissa ja sen lähialueilla.

Entäpä jos Stubb pyyhkisi tuhkat silmälaseista ja alkaisi vauhdittaa Rail Balticaa.